Úvodní stránka > Aktuality > Čeští vojáci již potřetí odletěli na Island na Air Policing

Čeští vojáci již potřetí odletěli na Island na Air Policing

V neděli 25. září v devět hodin ráno opustil čáslavskou 21. základnu taktického letectva armádní speciál A-319 s většinou příslušníků 3. úkolového uskupení ASICIPPN 2016 na palubě. Cílová destinace: Keflavík, Island.

 

Za několik málo dní musí být příslušníky kontingentu vytvořeny podmínky pro přistání pětice českých Gripenů, které budou strážit vzdušný prostor Islandu až do začátku listopadu 2016.

Odlet ukončuje přípravnou fázi již třetího nasazení našich vojáků na Islandu. Převážně se jedná o příslušníky čáslavské základny, ale jako v ostatních případech je doplňuje i několik specialistů z další vojenských útvarů a zařízení AČR. Celý tým má nyní jen několik dní na to, aby připravil podmínky pro přílet pěti letounů JAS-39 Gripen a vybudoval zázemí pro českou ostrou hotovost. Tu bude na Islandu české taktické letectvo držet nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu stejně tak, jako tento úkol plní i naši letci doma.

 

 

 „To klade nemalé nároky jak na český personál na Islandu, tak na ty, kteří zůstali na domovské základně, protože úkoly musí být ve stoprocentní kvalitě plněny z obou míst zároveň,“ vysvětluje velitel letošního uskupení na Islandu, podplukovník Jaroslav Tomaňa.  

Nastal čas zúročit nejen intenzivní přípravu, ale i zkušeností z minulých zahraničních operací. Historicky jde totiž o pátý „Air Policing“ taktického letectva. Letos se ho účastní především vojáci, kteří na Islandu ještě nepůsobili. Někteří mají zkušenosti z nasazení v Pobaltí v letech 2009 nebo 2012, jiní sloužili např. i v Afghánistánu. Ale důležitým faktorem při výběru personálu byla i snaha zapojit více těch, kteří za hranicemi vlasti ještě nesloužili.

Ačkoliv není „Air Policing“ bojová mise, nároky jsou stejně vysoké. Vše musí být promyšleno a naplánováno do posledního detailu. Typickým prvkem je „záloha zálohy.“ Zástupce velitele ASICIPPN 2016, hlavní inženýr podplukovník David K., zmiňuje jednu z možných komplikací: „Není třeba možné, pokud by letouny Gripen po cestě na Island přistály na záložním letišti, aby čekaly několik dní, než k nim dorazí pozemní letecký personál.“ V tomto ohledu hraje nemalou roli také plánovaná součinnost s 24. základnou dopravního letectva Kbely.

 

 

Text a foto: kapitán Marek Maxim Švancara, styčný důstojník ASICIPPN 2016

Fotogalerie

Nahoru