Posádky vrtulníku W-3A Sokol absolvovaly náročné cvičení na přehradě Hracholusky

img_0259_3.jpg
  • 8.9.2016
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

Posádky 243. vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva Praha - Kbely a letečtí záchranáři Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje cvičili ve dnech 7. a 8. září jednu z nejnáročnějších činností záchranných prací. Jednalo se o záchranu z vodní hladiny pomocí vrtulníku.

Evakuace a záchrana osob z vodní hladiny pomocí lezecké techniky, procvičení taktických postupů za použití vrtulníku Armády ČR, ověření spolupráce mezi hasiči – leteckými záchranáři, vodní záchrannou službou a osádkou vrtulníku – to byly hlavní cíle součinnostního výcviku složek IZS na vodním díle Hracholusky v kempu Radost.

„Vše musí být perfektně zkoordinované. Na vodní hladině se pilot nemá čeho chytit. Palubní technik ve dveřích vrtulníku, to jsou pilotovy druhé oči. Tady se pozná, jak je pilot s vrtulníkem sžitý. Lítat vodní hladinu je takzvaně „TOP“ v umění vrtulníkového pilota“ říká velitel vrtulníkové letky podplukovník Peter Smik.

Nejprve při nízkém průletu a s minimální dopřednou rychlostí stroje skočili do vody záchranáři z řad plzeňských hasičů  v neoprenové kombinéze. Poté se k nim sokol vrátil a za pomoci podvěsového lana je postupně bezpečně přepravil na nedaleký břeh. Pak zachraňovali hasiče z gumového člunu s využitím palubního jeřábu. Jde o okamžitou a správnou reakci na všechny okolnosti spojené se záchrannou akcí. Z hlediska létajícího personálu musí být vše perfektně zkoordinováno, aby nedošlo k ohrožení zachránců ani zachraňovaných osob.

„Při nesprávném manévru vrtulníku je záchranný člun tlačen proudem vzduchu a neustále ujíždí pryč. Posádka musí provést přesný nálet a člun si přibít na vodní hladinu.“ popisuje podplukovník Smik a dodává: „Každá takováto minuta výcviku má nesmírnou cenu. I sebemenší zkušenost má v krizové situaci klíčový význam. Například při povodních jsou cvičením získané zkušenosti k nezaplacení.“

Foto: prap. Michal Rind

Fotogalerie