Vzpomínka na Nagano 98

20160223-foto3677-k-demontazi-tezkych-casti-letounu-tu-154m-byl-povolan-jerab.jpg
  • 23.2.2016
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

23. únor si již 18 let připomínáme jako velkou hokejovou událost. Celý český národ upíral zraky k pražskému ruzyňskému letišti, kde po dlouhém čekání přistál hokejový tým našich šampiónů z Nagana. Všichni tehdy nedočkavě sledovali přistání letounu Tupolev Tu-154M, z něhož za mohutného skandování „Hoši děkujem" konečně vystoupili hokejoví hrdinové.

Sovětské letouny Tupolev Tu-154 se staly součástí kbelské základny na  konci devadesátých let. Letouny předalo armádě ministerstvo vnitra, které provozovalo takzvanou vládní letku. Ta přepravovala vládní činitele a mimo jiné přepravila též hokejový tým z Nagana.

„Tu-154 započaly svou éru na počátku 70.let. Byl to první ruský letoun,  který byl od počátku vyvíjen jako čistě civilní stroj. Vybudoval si pověst moderního letadla, příjemného jak pro posádky, tak pro cestující. Možná i proto si jej do svých vládních flotil pořídilo hned několik zemí bývalého východního bloku.“ vzpomíná na létání s „túčkem“ zástupce velitele kbelské základny plukovník Libor Tomolya.

Obr.3677: K demontáži těžkých částí letounu Tu-154M byl povolán jeřáb
Obr.3677: K demontáži těžkých částí letounu Tu-154M byl povolán jeřáb

Naganský expres a Prezidentský dostavník, jak letounu Tu-154 nazývají  členové Leteckého muzea v Kunovicích, se stane chloubou jejich sbírky. Skupina leteckých nadšenců loni koupila oba letouny Tu-154, které doposud odpočívaly na letišti v Praze-Kbelích. Letadla ukončila svůj provoz s nástupem nových a modernějších letounů Airbus A-319 CJ v roce 2008. Podle nadšenců z Kunovic si obě legendy nezaslouží sešrotování, ale naopak chtějí národu připomínat naše sportovní úspěchy právě prostřednictvím nebeské legendy. „Jezdíme do Kbel každý víkend, ale odstrojování letadel je časově nesmírně náročné. Naší snahou je letadla neřezat. To by bylo rozdělané raz dva. My je rozšroubováváme šroubek o šroubku. Proto to všechno trvá.“ uvedl šéf projektu Martin Hrabec.

Vzdušní obři, zbavení nezbytných dílů, se poté stanou součástí mimořádné  dopravní akce. Více než 200 metrů dlouhá transportní kolona jejich trupy poveze severní trasou z Prahy přes Pardubice a Svitavy do Kunovic. Půjde tak vůbec o jednu z největších přepravních akcí letecké techniky v historii České republiky. Za tím účelem bude využita v naší zemi ojedinělá technika.

„Nápravy na návěsu, který bude použit, jsou hydraulicky řiditelné. Díky  technologiím je možné automaticky natočit nápravy návěsu podle toho, kam se natočí samotný tahač. Je to takzvaná jízda na krabí způsob." vysvětlil stručně podobu přepravy Jiří Tůma, obchodní ředitel společnosti Universal transport. Německá přepravní společnosti, která letouny na Moravu dopraví, má bohaté zkušenosti s pozemním přesunem nejrůznějších airbusů, boeingů či concordů. „Ty stroje se vždy přepravují dělené. Co vím, takhle velké dopravní letadlo v celku, u nás, ale ani nikde jinde v Evropě, nebylo doposud přepravováno kompletní. Jedná se nepochybně o největší přepravu letecké techniky u nás už jen v případě toho jediného letounu, v případě společné dopravy obou strojů to pak platí dvojnásobně," dodal Tůma.

Obr.3678: Podvozek letounu Tu-154M slouží jako deník
Obr.3678: Podvozek letounu Tu-154M slouží jako deník

Případný přelet leteckého veterána do Kunovic je podle slov Martina  Hrabce nereálný. Stroj byl dlouho odstavený a jeho zprovoznění by znamenalo celkovou revizi s vysokými finančními náklady. Navíc Tupolev potřebuje pro přistání oficiálně 2400 metrů dlouhou dráhu o šířce 40 metrů, kdežto na kunovickém letišti je ranvej dlouhá jen dva kilometry a široká 30 metrů. Muzejníci transport nazvali Velký přelet aneb Stádo slonů uchem jehly. „Na akci poutáme formou komiksu, ve kterém hrají hlavní roli „Túčka!“.“ říká Hrabec.

Na zaplacení dopravy trupu se složili členové Slováckého aeroklubu.  Peníze na přepravu dalších dílů chtějí v Kunovicích získat od sponzorů. „Využijeme možnosti na dofinancování přepravy od veřejnosti prostřednictvím crowfundingu na stránce Startovač.cz, který pracuje s modelem „vše nebo nic“. Buď náš projekt dosáhne v časovém limitu jednoho měsíce požadovanou cílovou částku, kterou tím získáme, anebo na cílovou částku nedosáhneme, byť jen o pouhých pár stokorun a my tak nedostaneme nic a zaslané peníze se vrátí jednotlivým startérům, kteří nás podpořili“ dodal Hrabec. Aktuálně mají kunovičáci částečně „odstrojené“ obě letadla. Na podzim loňského roku povolali těžkou techniku, která jim pomohla sundat nejtěžší díly.

Obr.3679: Částečně demontovaný letoun Tu-154

Obr.3680: Velké části Tu-154M se demontovaly za pomocí jeřábu

Obr.3681: Demontované části letounu Tupolev Tu-154

Obr.3682: Demontovaný kryt motoru letounu Tupolev Tu-154

Obr.3683: Demontáž interieru letounu Tu-154 (sedadla, podlaha, úložné prostory)

Obr.3684: Demontované části letounu Tupolev Tu-154

Obr.3685: Demontované kryty motorů letounu Tupolev Tu-154

Obr.3686: Demontáž směrovky dopravního letounu Tu-154 za pomoci jeřábu

Takticko technická data letounu Tu-154M

  • Hmotnost prázdného letounu: 55 tun
  • Hmotnost maximální:  100 tun
  • Rozpětí křídel: 37,55 metrů
  • Výška včetně podvozku: 12 metrů
  • Podlaha paluby ve výšce: 4 metry
  • Objem palivových nádrží: 50.300 litrů leteckého petroleje (cca 40 tun)
  • Max. rychlost: 950 km/h v 12000 metrech
  • Cestovní rychlost: 850 km/h
  • Dolet s maximální zásobou paliva a nákladem (5,5 tuny): 6500 km (vzdálenost z Prahy do New Yorku)
  • Počet pasažérských míst: 117 sedadel

Text: kpt. Mgr. Zuzana Špačková, Foto: Evžen Všetečka

Uveřejněno: 23.2.2016 (24.zDL), Upraveno: 16.03.2016


Podobné články a odkazy

  • Startovač: VELKÝ PŘELET aneb stádo slonů uchem jehly - Pomozte nám zachránit český AIR FORCE ONE! Pomozte nám dostat do leteckého muzea letoun TU-154, který před 18 lety přivezl zlaté hokejisty z Nagana!
  • Wikipedia: Tupolev - Ruská (dříve sovětská) letecká a zbrojařská společnost se sídlem v Moskvě, nástupce slavné OKB Tupolev (Zkušebně-konstrukční kancelář Tupolev - OKB-156) vedené slavným konstruktérem Andrejem Tupolevem.
  • Tupolev - Výrobce letecké techniky.
  • Wikipedia: Andrej Nikolajevič Tupolev - Sovětský letecký konstruktér. Během své kariéry navrhl a vedl výrobu více než 100 typů letadel, z nichž se 70 dostalo do sériové výroby. Jeho stroje změnily 78 rekordů ve světovém letectví.
  • Technet.cz: Vládní tučka vozila prezidenty i hokejisty, teď se chystají na Moravu - Už skoro deset let chátrá na ploše kbelského vojenského letiště dvojice letounů TU-154 M. Jsou to stroje z bývalé „vládní letky“, které za sebou mají relativně krátkou, avšak zajímavou službu. Svým způsobem jsou to legendy českého letectví a svou legendární pověst v dohledné době možná ještě prohloubí.

Sdílet článek přes:  

  Linkuj.cz  |  

  Facebook  |  

  Google  |  

  Digg  |  

  Twitter