Letoun Boeing 737 letící z Rhodosu do Prahy měl technickou závadu. Do záchrany pasažérů se zapojil i vojenský vrtulník

01_4320.jpg
  • 18.4.2019
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

Kapitán letadla Boeing 737 letecké společnosti SMARTWINGS letící z Rhodosu do Prahy zjišťuje během letu technickou závadu na letadle. Pár minut před přistáním vyhlašuje nouzový signál „MAY DAY“. V letadle cestuje sto pasažérů a šest členů posádky. Začíná cvičení AIRCRAFT EVAC 2019.

Cvičení odstartovalo přesně ve 13 hodin. Podle připraveného scénáře došlo během přistání letadla k poškození levé podvozkové nohy a nepovedenému přistání. Poškození podvozku mělo za následek porušení křídla a palivových nádrží a vyjetí letadla mimo dráhu. Následoval kolaps konstrukce letadla, jejíž následkem bylo vymrštění části cestujících a zavazadel mimo letadlo.

K letadlu se okamžitě začaly sjíždět záchranné jednotky letiště Praha a složky Policie České republiky, které musely urychleně zajistit místo zásahu.  Hasiči zahájili hašení levého motoru a vnitřní části letadla a současně dokončili evakuaci pasažérů. Na místo začaly přijíždět součinnostní složky Integrovaného záchranného systému, včetně vozidla Golem.

Zdravotníci rozdělovali cestující podle závažnosti zranění do několika skupin. Cestující s vážným zraněním byli transportováni sanitkami do přilehlých nemocnic ve Střešovicích a v Motole, cestující bez zranění byli převezeni autobusy do Centra pro cestující.

Několik velmi vážně zraněných cestujících transportoval červenobílý vojenský vrtulník letecké záchranné služby do Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích, která ihned po nehodě vyhlásila traumaplán.

Cvičení probíhalo za plného provozu pražského letiště. Do akce se zapojilo 220 členů záchranných složek, sto figurantů a třicet pracovníků organizačního týmu.

Mimo společnosti Smartwings, která poskytla letadlo, se akce zúčastnil Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy, Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje, Asociace samaritánů ČR, Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy, Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje, Policie České republiky (Inspektorát cizinecké policie, Letecká služba Policie ČR, Disaster Victim Identification Team), Armáda České republiky (Letecká záchranná služba), Ústřední vojenská nemocnice, Fakultní nemocnice Motol, Český červený kříž Praha 1, Řízení letového provozu a Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

„Statisticky dochází k leteckým nehodám velmi vzácně. Velká mezinárodní letiště však musí být připravena i na takovou událost. Proto minimálně jednou za dva roky pořádáme pohotovostní cvičení, při kterém komplexně testujeme připravenost na řešení mimořádných událostí všeho druhu,“ vysvětlil člen představenstva Letiště Praha Milan Špaček.

foto: Jana Deckerová

Fotogalerie