Home page > Aktuality > Nácvik Letecké havárie

Nácvik Letecké havárie

Na letišti Praha - Kbely došlo dne 25. 5. 2016 k nehodě vojenského transportního letounu CASA C-295 M letícího na trati Brno Tuřany – Praha Kbely. Na palubě bylo 46 cestujících a 4 členové posádky. Nehoda si vyžádala několik ztrát na životech.

 

Během klesání letounu posádka zjistila, že došlo k úniku kapaliny z hydraulického systému a letounu se nepodařilo vysunout podvozek. Posádka letounu vyhlásila stav tísně. Stav TÍSEŇ byl vyhlášen v 17:30 hodin. Posádka letounu neprodleně zahájila přípravu letounu na nouzové přistání. Letištní hasiči se začali připravovat na nebezpečí. Letadlu se sice podařilo přistát, ale listy vrtule se zlomily o zem a jejich úlomky zranily několik cestujících. Po zastavení navíc letounu začal hořet podvozek a po chvíli chytlo i palivo na levé straně křídla. Výsledkem havárie bylo osm mrtvých, sedmnáct těžce raněných, jedenáct středně raněných a sedmnáct raněných lehce.

Tak zněl scénář letecké nehody, který odstartoval doposud největší cvičení Integrovaného záchranného systému, který se na půdě 24.základny dopravního letectva odehrál. Zapojilo se do něj bezmála 230 záchranářů. Na místo přijel i záchranářský kamion Golem, který záchranná služba nasazuje při neštěstích velkého rozsahu.

Krátce po půl šesté se to na letišti začalo hemžit jednotlivými záchrannými složkami. Letištní hasiči začali ihned s hašením a po několika minutách jim na pomoc dorazily desítky hasičů z pražského hasičského sboru, lékaři ze záchranné služby, policisté  a vojenští policisté. Zraněné hasiči začali vyprošťovat z letadla, přímo na trávě letištní plochy je zdravotníci třídili podle závažnosti zranění. Záchranáři uvazovali zraněným cedulku, kde byl označen druh a závažnost jejich zranění. O jejich další ošetření se pak postarali zdravotníci v Golemu. Na celé dění dohlíželo několik komisařů z řad hasičů, zdravotníků a policistů, kteří sledovali průběh zásahu, rychlost zasahujících i koordinaci a souhru všech zasahujících složek.

„Je to zásah velkého rozsahu, 50 osob je poměrně velká porce, je na to potřeba poměrně dost lidí. Ten transport není jednoduchý, v letadle jsou stísněné podmínky, je potřeba ty osoby rychlým způsobem roztřídit, co nejdříve je dostat z trupu letadla," popsal zásah hasičů jejich velitel Jan Havrda.

„Smyslem tohoto nácviku bylo vyzkoušet součinnost složek Integrovaného záchranného systému a armády. Celou akci jsme připravovali skoro půl roku a předcházelo mu několik jednání se zástupci všech zúčastněných složek. Samozřejmě, že ve skutečnosti nejde nehodu naplánovat. Při reálné nehodě bude mnoho věcí jinak, nebude například znám počet raněných nebo místo zásahu. Ale my jsme na prvním místě museli brát na zřetel na letadlo a letištní plochu. Abychom v rámci akce nic nepoškodili“ vysvětlil velitel letky leteckého zabezpečení kbelské základny podplukovník Věroslav Košler. „Trénujeme rozřazování lidí, rozvoz do jednotlivých nemocnic, aby záchranka věděla, co s takovým velkým počtem lidí. Záměrně jsme jako figuranty, tedy zraněné cestující v letadle, použili letištní hasiče, aby si zkusili nejen práci při zásahu, ale současně aby sledovali zásah svých kolegů z bezprostřední blízkosti.“ Dodal podplukovník Košler.
 

Fotogalerie

Nahoru