O kolečko navíc má auto, které hlídá, aby to letadlům neklouzalo

4.jpg
  • 19.4.2021
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

Vzlet a přistání jsou nejnáročnější fáze letu. Námraza nebo sníh na dráze by přistávajícím letadlům mohly způsobit vážné potíže. Povrch drah se proto musí pravidelně kontrolovat. Romča, Peťa, Barča a Janina jsou speciální vozidla, upravená na měření adheze. Armáda je pořídila loni v listopadu a letošní zimu prošly první zatěžkávací zkouškou.

Voda, námraza nebo sníh. Ranvej pokrytá kluzkým povlakem by mohla způsobit vážné potíže zejména při přistání. „Posádka musí vědět, jaké jsou na dráze podmínky a přizpůsobit jim například způsob brzdění. Romča je jedno ze čtyř speciálních vozů, které se za zhoršeného počasí prohání po dráze kbelského letiště a zjednodušeně řečeno měří, jak moc to klouže. Další auta najdeme na letištích v Čáslavi, Náměšti a Pardubicích“, vysvětluje kapitán Ondřej Rouš, náčelník letištního zabezpečení.

Na první pohled vypadá žlutá ASFT Škoda Octavia CFME jako obyčejný rodinný vůz. Při bližším pohledu zaregistrujeme, že o úplně obyčejné auto nejde. Místo zadních sedaček má toto vozidlo objemnou nerezovou nádrž a z podvozku mezi zadními koly kouká páté kolo. "Zařízení nám umožňuje dva typy měření. Jedno se provádí v zimním období, kdy se měří koeficienty tření na sněhu, ledu a námraze. Druhým typem je kalibrační měření, které se provádí kdykoli během roku. Na základě výsledků tohoto měření se stanovují povrchové vlastnosti dráhy," vysvětluje kapitán Rouš.

Měření se provádí v závislosti na počasí. Pokud dlouhodobě prší, padá sníh, namrzá déšť nebo se tvoří námraza, vyráží měřicí vozidlo do akce někdy i každou půlhodinu. „Počítač ve vozidle vyhodnotí koeficienty tření a obsluha vozidla sdělí výsledky na řídící věž. Naměřené hodnoty se převádějí na pětibodovou stupnici, přičemž pětka znamená nejlepší hodnotu. Pokud jsou koeficienty tření na stupnici čtyři a níže, vyráží na dráhu zametače a další technika, která pomůže koeficient zlepšit,“ dodává praporčík Marek Lamač obsluha vozidla.

Výsledky měření se pak zahrnou do SNOWTAMu, což je zpráva pro posádku o aktuálních klimatických podmínkách a povrchu dráhy. S ní se musí piloti seznámit ještě před přistáním. Pokud jsou účinky "pětkové", dostane posádka pouze informaci, že jsou brzdicí účinky dobré. Jsou-li snížené, dozví se přesné koeficienty. Ty pak piloti využívají pro výpočet při přistání.

Fotogalerie