Devadesát vojenských hasičů trénovalo na základně v Bechyni hašení požárů s Bambi vakem

06_nacvik-haseni-pozaru-za-pomoci-vrtulniku-w-3a-sokol.jpg
  • 30.4.2019
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

Druhý ročník cvičení vojenských hasičských jednotek Capable Fireman & Rescuer – Training area 2019 na základně v Bechyni prověřil dovednosti 90 hasičů ze 16 vojenských hasičských jednotek, kteří přijeli se 14 kusy techniky. Hlavním cílem bylo upevnit znalosti vojenských hasičů, procvičit taktické postupy a vyměnit si zkušenosti. Do cvičení se zapojili také příslušníci Záchranného útvaru Hlučín.

„Cvičení bylo vyvrcholením dvouměsíčních příprav. Za stěžejní součást výcviku považuji sladění jednotek a výcvik velitelů hasičských směn, aby dokázali řídit rozsáhlý zásah ve druhém nebo třetím stupni požárního poplachu. Oceňuji také dobrou spolupráci s piloty letecké základny Kbely a s příslušníky Záchranného útvaru Hlučín,“ řekl podplukovník Ladislav Krech, odborný gestor požární ochrany MO ze Sekce podpory MO.

Mezi nejdůležitější náměty rozehry byly dopravní nehoda s hromadným postižením osob, hašení požáru dopadové plochy vojenské střelnice a dopravní nehoda s únikem neznámé chemické látky.

Jeden ze scénářů popisoval ukázku, kdy se na střelnici vojenského újezdu konaly ostré střelby bojových vozidel pěchoty. Jedna ze svítících střel zapálila trávu a keře na dopadové ploše. Než byl oheň zpozorován, zasekl se v nábojové komoře bojového vozidla pěchoty náboj a nedařilo se jej vybít. Vojenští hasiči nemohli kvůli své bezpečnosti vstoupit do dopadové plochy a požár hasit. Situaci navíc komplikoval silný vítr. Hasiči mezitím povolali posily, vrtulník s tzv. BAMBI vakem a zodolněné vozidlo Titan Záchranného útvaru Hlučín. Poté začal boj s časem.

Nejnebezpečnější částí výcviku bylo plnění závěsného Bambi vaku vodou v podvěsu pod vrtulníkem ve visu. Takzvaný Bambi vak se používá zejména při hašení lesních požárů v nedostupném terénu. Cvičilo se s vrtulníkem W-3A Sokol, který unese vak o objemu 1200 litrů.

„Každoročně v České republice stoupají počty požárů v nedostupném terénu. Proto jsme drilovali postupy plnění Bambi vaku. Konkrétně, jak navádět vrtulník, jak se přibližovat k vrtulníku ve visu a jakým způsobem mají strojníci ovládat čerpadla hasičských automobilů. Vše proto, aby vrtulník mohl co nejrychleji rotovat mezi plnícím místem a místem požáru a aby nedošlo ze zranění,“ popsal nadrotmistr Pavel Malík, velitel směny vojenské hasičské jednotky letecké základny Praha-Kbely.

Časový limit pro naplnění vaku je jedna minuta a důležitá je zejména koordinace mezi pilotem, operátorem a velitelem zásahu při navigaci vrtulníku, jak na místo plnění, tak i při hašení. „Na bechyňské základně jsou pro výcvik leteckého hašení ideální podmínky, protože je zde možné trénovat plnění vaku nejen z cisteren, ale i z přírodních zdrojů,“ dodal pilot vrtulníku mjr. Marek Bohuněk.

Hasiči si při cvičení dále zdokonalili znalosti taktických postupů ve vyproštění a záchraně osob při havárii osobních automobilů, poskytnutí první pomoci, třídění raněných osob metodou START, sebezáchraně pomocí lanových technik, průzkumu a evakuaci osob ze zakouřených prostor s využitím termokamer.

Text: Jana Gallová

Foto: Eva Divíšková

Video: 103.CIMIC

Fotogalerie