- 29.9.2016
Na Island dnes přiletí letouny JAS-39 Gripen, které zde budou střežit vzdušný prostor. Na letecké základně v Keflavíku jsou už od neděle příslušníci 3. úkolového uskupení ASICIPPN 2016, kteří připravili podmínky, aby zde české taktické letectvo mohlo držet hotovost nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Ani letošní zahraniční operace na Islandu není myslitelná bez patřičného zabezpečení. Na rozdíl od jiných misí se však jedná především o přepravu materiálu nutného k provozu a údržbě letounů JAS-39 Gripen. Pro držení ostré hotovosti v delším časovém horizontu jde o několik desítek tun vybavení.
„Velkou logistickou výhodu v případě Air Policingu na vzdáleném ostrově poskytuje flexibilní zabezpečení v oblasti dopravních prostředků, ubytování a stravy z islandské strany,“ vysvětluje zástupce velitele, Úkolového uskupení ASICIPPN 2016, podplukovník David Kudrna, zodpovědný mimo technický personál i za logistiku. Tím odpadá široké spektrum problémů, které by bylo nutné řešit.
Specifická přeprava
Nespornou výhodou taktického letectva je skutečnost, že to nejdůležitější vybavení – samotné letouny – se přepraví tak řečeno „samy.“ Zbývají už jen další tuny nutného vybavení a navíc třeba i zbraně a munice pro nezbytnou strážní službu.
Kontejnery obsahující těžký materiál přemístil z ČR na Island standardně využívaný ukrajinský letoun Antonov An-124. Ale u letectva je i řada citlivého vybavení, které vyžaduje přepravu s doprovodem. V tomto případě se jednalo o letadlo CASA C-295 kbelské 24. základny dopravního letectva. V průběhu přepravy byl veškerý materiál neustále pod dohledem.
Tři dny na přípravu
Velitel letošního islandského „Air Policingu“ podplukovník Jaroslav Tomaňa v kostce popisuje tři dny přípravy před příletem Gripenů: „První den po příletu většiny kontingentu začala intenzivní spolupráce s islandskou stranou. Druhý den přiletělo pět kontejnerů, které bylo nutné vybalit a materiál připravit na určená místa. Třetí den k nám dorazila CASA. V mezičasech se musely rozvinout všechny složky kontingentu tak, aby vše bylo připravené k příletu hotovostních letounů.
Text: kapitán Marek Maxim Švancara, ASICIPPN 2016
Foto: Jan Kouba