- 10.2.2014
Již více než tři měsíce působí úspěšně na Sinajském poloostrově v misi MFO (Multinational Force and Observers) piloti a obslužný personál s letounem C-295 CASA Armády České republiky. Jde vůbec o první operační nasazení tohoto letounu v zahraniční operaci.
Od počátku činnosti na Sinaji uskutečnili více než 80 letů s celkovým náletem 120 letových hodin. Přepravili více než 1700 osob a na 50 tun materiálu, vše bez nejmenšího zaváhání. Pro Středoevropany nezvyklé pouštní prostředí, klimatické podmínky, písečné bouře – to vše je pro české piloty a letový personál neocenitelnou a naprostou novou zkušeností.
„Přestože se vždy snažíte připravit na všechny situace již v době přípravy jednotky na vyslání na misi, nikdy nemůžete obsáhnout všechny kombinace situací, které dokáže přichystat reálný život,“ konstatuje pilot a velitel jednotky podplukovník Milan Laniak. „Samotné prostředí Sinaje a mnohonárodní zastoupení příslušníků MFO činí každý jeden let něčím jiný a zajímavý, což na jednu stranu nedává prostor k jednotvárnosti, na straně druhé vyžaduje zvýšenou pozornost a soustředěnost posádky. Orientace v pouštním prostředí je neobvyklá, obtížná i zajímavá zároveň, stejně jako lety nad pohořími v jižní části Sinaje. Specifické jsou verifikační lety křížem krážem celým Sinajským poloostrovem, kdy míroví pozorovatelé dohlížejí z paluby letounu na dodržování úmluv mírové smlouvy mezi Egyptskou arabskou republikou a Izraelem,“ popisuje specifika působení v této misi podplukovník Laniak.
Zvláštní kapitolou jsou klimatické podmínky, které zde odpovídají standardům subtropického pásu. „V zimním období činí rozdíl teplot mezi denním maximem a nočním minimem až 20°C. K tomu přidejte silný nárazový vítr provázející písečné bouře a rychlé změny počasí. S tím vším se CASA vyrovnala výtečně a bez sebemenšího zaváhání nalétala celkem 120 letových hodin, přičemž přepravila přes 1700 cestujících a 54 000 kg nákladu. Tato úctyhodná čísla hovoří za vše,“ říká velitel jednotky a přidává i některé zvláštnosti, které české vojáky v této misi překvapily.
„Překvapily nás například nezvykle nízké teploty letošní zimy, které byly rekordní za posledních 40 let. Několik kilometrů od naší základny dokonce napadl sníh, což nepamatují v této oblasti minimálně 150 let,“ popisuje velitel jeden z nezvyklých momentů. „Zažili jsme i např. písečnou (pouštní) bouři. Byli jsme včas varováni, takže jsme se stačili připravit a patřičně zabezpečit letoun. Letoun byl přichycen k zemi kotvícími lany. Veškeré otvory jsme utěsnili a skla pilotní kabiny jsme zakryli ochrannou fólií. Bouře trvala celé odpoledne a noc, přičemž rychlost větru dosahovala až 93 km/h. Letoun přečkal bouři bez újmy,“ dodává podplukovník Laniak.
„Naopak co jsme si jen těžko dokázali před tím představit, to je skutečnost, jak pozitivně bude hodnocena naše práce tady a to nejen z nejvyšší úrovně, ale také řadovými vojáky. To potěší,“ říká velitel. Jeho slova potvrzuje zástupce ředitele Společného operačního centra MO plukovník Petr Mikulenka, který se právě ze Sinajského poloostrova vrátil. „Setkal jsem se s velitelem mise MFO. Profesionalita našich pilotů a obslužného personálu, kapacita a přepravní schopnosti letounu CASA sklízejí na Sinaji opravdu slova uznání a chvály ze všech stran,“ konstatuje plukovník Mikulenka. „Každému bych přál slyšet hodnocení letecké jednotky a samotného letounu CASA napříč spektrem kontingentů, které tvoří mezinárodního prostředí rodiny MFO.
Lidé nezatížení předsudky z kauz okolo pořízení letounů CASA zcela neskrývaně hovoří v superlativech nejen o letounu C-295 samotném, ale také o vysokém stupni profesionality příslušníků naší letecké jednotky,“ doplňuje ho podplukovník Laniak a dodává, že v letech minulých MFO disponovalo letouny s výrazně nižší přepravní kapacitou (20 míst pro cestující). Přeprava cestujících byla tedy primárně zabezpečena autobusy, což mimo jiná úskalí znamenalo pro relativně malý počet přepravovaných vojáků až 12 hodin nepohodlí v balistické vestě. „S příchodem letounu CASA C-295 se vše změnilo. Přepravní kapacita jednoho letu vzrostla na trojnásobek a samotná doba letu je dnes cca jedna hodina, což je nesrovnatelné s pozemní přepravou. Rotace celých kontingentů se dnes řeší primárně vzdušnou cestou, což skýtá výhodu operativního, rychlého a bezpečného transportu,“ popisuje podplukovník Laniak pozitiva, která přinesl letoun české armády všem příslušníkům mise MFO.
Pro Vzdušné síly Armády České republiky mají nové zkušenosti také obrovský přínos. „Praktické zkušenosti z nasazení letounu v tomto regionu přispějí ke zvýšení celkové připravenosti pilotů AČR v zabezpečení letecké přepravy a jsou nesmírně cenné zejména pro možné působení v budoucích operacích,“ uzavírá zástupce ředitele Společného operačního centra plukovník Petr Mikulenka.
Česká republika se na Sinajském poloostrově angažuje v rámci mise MFO od roku 2009, kdy do struktur mise vysílá štábní důstojníky.
Letoun CASA působí na Sinajském poloostrově od 4. listopadu 2013. Nyní došlo po náletu stanoveného počtu hodin k vystřídání letounu z důvodu rovnoměrného rozvržení letových hodin pro celou flotilu letounů CASA a také plánované údržby v České republice.
Vláda České republiky schválila vyslání transportního letounu CASA do mise MFO na Sinajském poloostrově dne 2. října 2013 a následně potom dne 9. října 2013 tak učinil Senát. Letoun bude v oblasti působit podle stávajícího mandátu do 31. prosince 2014.
Text a foto: plk. Jana Růžičková