- 1.1.2021
Armáda zajišťovala leteckou záchrannou službu v Jihočeském kraji na základě rozhodnutí vlády České republiky od ledna 2017. Mandát byl ukončen poslední prosincový den loňského roku. Za dobu svého působení provedl Kryštof 13 více než 2100 vzletů, ošetřeno a transportováno bylo více než 1900 pacientů.
Provoz letecké záchranné služby zabezpečovali příslušníci 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích a Centra letecké záchranné služby Armády České republiky. O transformaci celého systému Letecké záchranné služby rozhodla v březnu 2016 vláda a přidělila Vzdušným silám druhé středisko Kryštof 13. „Pro kbelskou základnu šlo o velmi náročný úkol. Na vojenském letišti v Bechyni jsme museli vybudovat nové zázemí, včetně výstavby mobilního hangáru, který kdysi sloužil u české vrtulníkové jednotky nasazené v Afghanistánu. Vrtulníková letka musela přistoupit také k intenzivnímu výcviku dalších posádek tak, aby dokázala zajistit chod dvou středisek LZS současně,“ uvedl plukovník Martin Nezbeda, velitel kbelské základny.
V prvním pololetí vojáci zajišťovali provoz jen v denních hodinách stejně jako předešlý provozovatel. Během této doby měli vojenští záchranáři na svém kontě 250 zachráněných lidských životů při 245 zásazích. Téměř u poloviny z nich se jednalo o případy velmi kritické. Po půl ročním denním působení zahájili vojáci nepřetržitý čtyřiadvacetihodinový provoz.
„Přípravu na noční provoz jsme zahájili po čtyřech měsících provozu. Bylo potřeba zalétávat heliporty u nemocnic a vytipované plochy v Jihočeském kraji. Noční vyhledávání místa zásahu vyžaduje perfektní znalost terénu a dokonalou souhru celého záchranného týmu. Noční zásahy patří k nejobtížnějším činnostem osádky vrtulníku,“ vysvětlil velitel křídla plukovník Jaroslav Falta.
„Zajištění provozu Letecké záchranné služby v Bechyni, to neznamenalo jen zajištění druhého stanoviště, ale v té přípravné fázi to pro nás znamenalo i rozšířit početní stavy lékařského i nelékařského personálu z vlastních řad, ale zajistit i smluvní vztahy lékařů a zdravotníků bývalé jihočeské záchranky,“ informuje plukovník Zdeněk Pašek, lékař a zároveň náčelník odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny.
Posádku letecké záchranky tvoří dva piloti, palubní technik, lékař a sestra. Tři členové posádky se starají o bezpečnost letu, dva pečují o pacienty. Bíločervený Sokol, který v Jihočeském kraji působil, má řadu výhod. Především umožňuje přepravovat dva pacienty naráz a ve stroji je podstatně víc prostoru pro práci zdravotníků. Některé úkony tak mohou provádět už za letu.
V současnosti se o provoz letecké záchranné služby v republice dělí armáda na stanovišti v Plzni-Líních, Policie ČR a šest středisek provozují soukromé firmy – tři firma DSA, dvě rakouská společnost a základna v Olomouci má slovenského provozovatele.
foto: archiv Letecká záchranná služba Armády České republiky