- 19.8.2022
Vojáci v Hřensku létali nejprve s jedním, posléze se dvěma vrtulníky W-3A Sokol s bambi vaky. Po zapůjčení závěsného hasicího zařízení s větším objemem byl jeden stroj vyměněn za silnější Mi-17. Během bezmála třítýdenního nasazení pokropili oblast 4 miliony litrů vody a ve vzduchu strávili cca 226 letových hodin. Armáda poskytla i jednotku s vozidlem pro doplňování paliva.
Další důkaz, že ČR svou armádu potřebuje
„Sešli jsme se proto, abychom vám poděkovali za vaše neuvěřitelné nasazení v Hřensku," řekla ministryně vojákům. Živelná pohroma v NP České Švýcarsko podle ní opět prokázala, jak moc tato země armádu potřebuje. 24. základně Praha-Kbely poděkovala i za záchranu lidských životů s leteckou záchrankou a pomoc s přepravou tzv. ECMO týmu.
Vyznamenáno bylo šest lidí: civilní zaměstnanec základny Vlastimil Kolář převzal Čestný odznak AČR Za zásluhy III. stupně, major Zdeněk Heuschneider, pilot, který nalétal nejvíce letových hodin a podílel se na certifikaci bambi vaku na Mi-17, byl oceněn Záslužným křížem ministryně obrany III. stupně. Major Michal Janeček, kapitán Kamil Vetchý, nadporučík Martin Cinner a praporčík Karol Rumpli převzali z rukou ministryně její minci a děkovný list.
Nasazení pokračuje s drony
Náčelník Generálního štábu AČR generálmajor Karel Řehka konstatoval, že vojáci během nasazení prokázali vysokou profesionalitu, pro české občany je to pak další signál, že se na armádu mohou spolehnout i během mimořádných situací. Připomněl také, že nasazení AČR v Hřensku stále pokračuje, nyní zde působí tým specialistů z 533. praporu bezpilotních systémů, kteří s drony oblast monitorují. „Dosud provedli 101 letů po dobu necelých 39 hodin a podařilo se jim odhalit téměř 90 ohnisek se zvýšenou teplotou.“
Nasazení většího bambi vaku bylo společnou iniciativou vojáků 24. základny
Ministryně ocenila i to, že kbelští byli schopni v krátké době pro použití při požáru certifikovat větší bambi vak. Zatímco vrtulník W-3A Sokol využíval bambi vak o objemu 1000 litrů, Mi-17 mohl zapůjčený vak naplnit 2500 litry vody.
Podle palubního technika praporčíka Zdeňka Poláška se o použití bambi vaku na stroj Mi-17 diskutovalo již několik let a šlo o společnou iniciativu velení základny, vojáků vrtulníkové letky a hasičů základny. „Díky kolegovi Vlastimilovi Kolářovi (pozn.: bývalý palubní technik, dnes zaměstnanec 24. zdl) jsme měli možnost zapůjčit si bambi vak s mnohem větším objemem. Rozdíl byl okamžitě znát, měli jsme delší vodní stopu, zasáhli jsme tak daleko větší plochu požáru,“ sdělil.
Rozdíl mezi hašením s větším a menším bambi vakem spočívá podle něj v obsluze. „Zatímco u W-3A Sokol bambi vak ovládá jen pilot, tzv. pilotním tlačítkem, u Mi-17 ovládá vak palubní technik pomocí ovládacího zařízení, přičemž komunikuje s pilotem a posádkou,“ upozornil Polášek.
Během dnešní návštěvy 24. základny si ministryně obrany prohlédla provozovanou techniku, kam patří letouny Airbus A-319 CJ, CASA C-295 M, tři typy Let L-410 a dále vrtulníky Mi-17 a W-3A Sokol v záchranné a transportní verzi.