- 3.2.2021
Ranění z dopravních nehod, náhlá bezvědomí, úrazy malých dětí, popáleniny, zranění cyklisté nebo motoráři. To všechno jsou případy, ke kterým ze základny v Plzni-Líních běžně startuje červenobílý vrtulník W-3A Sokol Letecké záchranné služby Armády České republiky. Její provoz zajišťují příslušníci 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích a Odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny Armády České republiky. V těchto dnech pomáhá armáda i s převozy pacientů s covidem-19 vyčleněním jednoho vrtulníku s posádkou.
O tuto službu požádal hejtman Karlovarského kraje a Ústřední krizový štáb jeho žádost podpořil. Po schválení Ministerstvem zdravotnictví a na základě rozhodnutí velitele Vzdušných sil a ředitele Sekce vojenského zdravotnictví má letecká záchranná služba v západních Čechách připravený vrtulník s posádkou pro přepravu pacientů s koronavirem, nacházející se ve vážném stavu vyžadující specializovaná intenzivní lůžka. Pomáhají tak s převozem těchto pacientů především z Karlovarského kraje, kde jsou nemocnice na hranici svých kapacit.
„Na naší základně v Plzni-Líních máme od 25. ledna ve službě vždy dvě posádky. Jedna létá čtyřiadvacet hodin denně k takzvaným primárním zásahům, tedy k případům akutního a přímého ohrožení života. Druhá pak létá od osmi hodin ráno do půl čtvrté odpoledne s vrtulníkem, který je vyčleněn výhradě pro převozy pacientů s covid-19,“ říká náčelník Odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny AČR plukovník gšt. Zdeněk Pašek a dodává, že při letech na vzdálenosti přes dvě stě kilometrů je tento způsob dopravy více než dvakrát rychlejší než pozemní cestou vozidlem záchranné služby a je to jednoznačný benefit pro pacienta v podmínkách intenzivní péče.
Po každém převozu pacienta desinfekce suchou mlhou
Připravit do provozu dvě posádky letecké záchranky se odehrálo během jednoho dne, což si vyžádalo několik organizačních změn u zdravotníků a pilotů. Větší změny pak byly nutné v systému aktivace této nové posádky, kterou bylo nutné začlenit do systému operačního řízení ZZS Plzeňského kraje. Kromě toho bylo nutné během několika dnů přeprogramovat a doplnit systémy, které oba kraje, Karlovarský i Plzeňský, využívají pro Leteckou záchrannou službu Armády ČR.
„Vrtulník pro přepravu pacientů s covidem-19 stojí připravený ve vedlejší části hangáru naší základny v Plzni-Líních, která je oddělena zdí. Na rozdíl od klasického záchranářského vrtulníku jsou zde piloti odděleni od prostoru s pacientem a zdravotníky uzavřenou přepážkou a piloti se tak nemusejí oblékat do neprodyšných ochranných obleků, ale při řízení musejí mít nasazené respirátory. Navíc jsme eliminovali vybavení vrtulníku tak, aby kontakt s virem byl co nejmenší,“ vysvětluje plukovník Pašek.
Po každém převozu je prostor pro pacienta ve vrtulníku desinfikován. Tento stroj pak každodenně podstupuje důkladnou desinfekci speciální suchou mlhou. „Aplikace trvá skoro šest minut, pak je vrtulník dvě hodiny zavřený. Teprve poté se doplňuje spotřebovaný zdravotnický materiál. Stejným způsobem desinfekce prochází v dekontaminační místnosti po skončení směny i pracovní kombinézy, boty, telefony a další věci použité během transportu,“ pokračuje náčelník leteckých záchranářů Zdeněk Pašek a dodává, že tento způsob desinfekce má prokázanou účinnost proti mnoha mikroorganismům, včetně koronavirů. Kromě toho připomíná, že posádky záchranářských vrtulníků přesně vědí, jak se mají chovat, jak se mají oblékat, aby neskončili sami v karanténě nebo v izolaci.
Armáda zatím tuto službu provozuje dva týdny a dosud transportovala 11 pacientů převážně do Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Kromě benefitu pro pacienta dochází i k úlevě nemocnicím a zdravotnickým záchranným službám.
text a foto: Jana Deckerová