Ve Kbelích havaroval vrtulník

img_0837_2.jpg
  • 11.5.2018
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

Na letišti Praha - Kbely došlo dne 10. května k nehodě vojenského vrtulníku letícího na trati Brno Tuřany – Praha Kbely. Na palubě bylo 20 cestujících a 3 členové posádky. Nehoda si vyžádala několik ztrát na životech. Tak zněl scénář letecké nehody, který odstartoval cvičení Integrovaného záchranného systému.

Na letišti probíhal od 9 hodin letecký den s jednotlivými letovými ukázkami letadel. Pro jeho zabezpečení byla letištní hasičská jednotka v pohotovosti. V blízkosti bylo připraveno vozidlo zdravotnické služby s lékařem. Přilétající vrtulník měl provést nízký průlet a následně pokračovat malým okruhem na přistání. Na začátku průletu došlo k vysazení hlavního i nouzového hydraulického systému. Posádka se pokusila o nouzové přistání, vrtulník tvrdě dosedl na travnatou plochu. Rotorové listy se zlomily a odletující kusy zabily nebo zranily několik diváků. Ihned po havárii dispečer Letištní služby řízení letového provozu signálem „nehoda“ aktivuje zásahové složky a ostatní složky Integrovaného záchranného systému.

Krátce po jedenácté hodině se to na letišti začalo hemžit jednotlivými záchrannými složkami. Letištní hasiči začali ihned s hašením a po několika minutách jim na pomoc dorazily desítky hasičů z pražského hasičského sboru, lékaři ze záchranné služby, policisté  a vojenští policisté. Zraněné hasiči začali vyprošťovat z vrtulníku, přímo na trávě letištní plochy je zdravotníci třídili podle závažnosti zranění. Záchranáři uvazovali zraněným cedulku, kde byl označen druh a závažnost jejich zranění. Na celé dění dohlíželo několik komisařů z řad hasičů, zdravotníků a policistů, kteří sledovali průběh zásahu, rychlost zasahujících i koordinaci a souhru všech zasahujících složek.

Do cvičení se zapojilo bezmála osm desítek záchranářů. „Smyslem tohoto nácviku bylo vyzkoušet součinnost složek Integrovaného záchranného systému a armády. Celou akci jsme připravovali skoro půl roku a předcházelo mu několik jednání se zástupci všech zúčastněných složek. Samozřejmě, že ve skutečnosti nejde nehodu naplánovat. Při reálné nehodě bude mnoho věcí jinak, nebude například znám počet raněných nebo místo zásahu. “ vysvětlil velitel letištní hasicí jednotky kapitán Kamil Zelený.

„Nejde jen o samotnou záchrannou akci, které dohlíží rozhodčí a hodnotí rychlost a kvalitu zásahu. Cvičíme též rozřazování lidí, označení raněných a rozvoz do jednotlivých nemocnic. Záměrně jsme jako figuranty, tedy zraněné cestující a diváky, použili letištní hasiče, aby si zkusili nejen práci při zásahu, ale současně aby sledovali zásah svých kolegů z bezprostřední blízkosti.“ dodal kapitán Zelený.

Fotogalerie