Vojenští hasiči musí dokonale znát konstrukci každého letounu i jejich bezpečnostní systémy

img_4489.jpg
  • 6.12.2018
  • kpt. Mgr. Zuzana Špačková

Není pochyb o tom, že výcvik vojenských pilotů je na velmi vysoké úrovni. Přesto jisté rčení říká, že štěstí přeje připraveným. Jak se dá ovšem připravit na leteckou nehodu? Pro piloty existují pro tyto účely letecké simulátory. Ale co se děje s letounem po více či méně zdařilém přistání pak?

„V případě letecké nehody v prostoru letecké základny je okamžitě přivolána vojenská hasičská jednotka. Bezprostředně po nehodě jednotka zasahuje v místech požáru. Hasiči jsou pro tyto účely pravidelně školeni. Jde především o způsob zneškodnění případného požáru, pohyb okolo letounu v bezpečných vzdálenostech a orientace v přístupových místech k provedení co nejúčinnějšího zásahu,“ vysvětluje kapitán Kamil Zelený, velitel letištní hasičské jednotky ve Kbelích.

Hasiči musí znát nejen konstrukci letounu, ale i různé bezpečnostní systémy, jako je například otevření pilotní kabiny, zajištění sedaček v kokpitu nebo odepínání bezpečnostních pásů, ale i způsob navázání komunikace s pilotem. A právě upřesnění bezpečnostních postupů souvisejících s leteckou nehodou byly předmětem cvičení Capable Fireman and Rescuer, které proběhlo ve čtvrtek 6. prosince 2018 na letišti ve Kbelích a zapojilo se do něj sedm desítek hasičů.

Cvičení Capable Fireman and Rescuer probíhá čtyřikrát do roka. Pokaždé na jiné letecké základně a je určeno primárně pro hasičské jednotky vojenských leteckých základen. Aby příslušníci leteckých hasicích jednotek mohli efektivně zasáhnout u případné nehody jakéhokoli typu letecké techniky Vzdušných sil Armády České republiky, musí dokonale znát konstrukci každého letadla a nejen těch, které se provozují na takzvaných „domovských“ základnách. Proto se do Kbel sjeli hasiči ze všech leteckých základen tedy i z Náměště, Čáslavi a Pardubic a na kbelskou základnu přilétly stíhací letouny JAS-39 Gripen a L-159 ALCA z 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Z kbelských zdrojů byl k dispozici letoun JAK-40, L-410 a vrtulníky Mi-8 a W-3A Sokol.

Poprvé se tohoto cvičení zúčastnily také civilní složky hasičských sborů – konkrétně Středočeského, Karlovarského a Královéhradeckého kraje. Cvičení se zúčastnili také zástupci hasičské jednotky Letiště Václava Havla, hasičské jednotky Hlavního města Prahy a také jednotka se Satalic. Kbelská hasičská jednotka s hasiči v Satalicích úzce spolupracuje. Naposledy společně zasahovali při požáru průmyslové haly ve Vinoři.

Fotogalerie