- 30.4.2019
V úterý 30. dubna podepsali zástupci Ministerstva obrany a společnosti PZL - ŚWIDNIK, s.a., která je součástí koncernu Leonardo Helicopters, smlouvu na modernizaci vrtulníků W-3A Sokol nasazovaných v Letecké záchranné službě (LZS). Společnost PZL - ŚWIDNIK zastoupila prezidentka představenstva Beata Stelmach, Andrzej Dyzma a Mariusz Wavron. Ministerstvo obrany reprezentovali náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic MO Filip Říha, ředitelka odboru vyzbrojování vzdušných sil Zora Skurčáková, ředitel odporu právní a obchodní podpory Jan Kolafa a projektový manažer podplukovník Ondřej Henžlík.
Smlouva na modernizaci vrtulníků zahrnuje instalaci zařízení Enhanced Vision System pro zdokonalení vizuální orientace pilotů. Ten pomůže zabezpečit posádkám vrtulníků Letecké záchranné služby a Služby pátrání a záchrany možnost vidět a reagovat na situace, kdy se nelze spoléhat na lidský zrak. Umožní bezpečné přistání do terénu v noci a za ztížených meteorologických podmínek, kdy je redukována dohlednost. A to například smogem, kouřem a mlhou.
Leteckou záchrannou službu zajišťuje AČR v nepřetržitém režimu (24 hodin denně, 365 dnů v roce) pro Plzeňský, Karlovarský kraj ze stanoviště Líně u Plzně a pro Jihočeský kraj ze stanoviště Bechyně. Vždy dvěma vrtulníky (hlavní a záloha) na každém ze stanovišť. V roce 2018 LZS na obou stanovištích (Líně a Bechyně) nalétala 1084 letových hodin a provedla 1 307 zásahů (letů).
Vrtulníky W-3A Sokol jsou součástí Vzdušných sil AČR již od roku 1995. Kromě plnění úkolů logistického zabezpečení Armády ČR zabezpečují také úkoly Letecké záchranné služby. V celé České republice vrtulníky pak zajišťují záchrannou činnost v rámci programu Search And Rescue (letecká pátrací a záchranná služba). V rámci Integrovaného Záchranného Systému mohou být nasazovány při povodních či rozsáhlých požárech. Flotila vrtulníků Sokol dále zabezpečuje humanitární evakuace zdravotně postižených obyvatel v programu MEDEVAC (Medical Evacuation).
PZL W-3A Sokol je víceúčelový dvoumotorový vrtulník střední hmotnosti, poháněný turbohřídelovými motory, určený k přepravě osob na krátkých tratích, k záchranné činnosti, k hašení požárů, k přepravě nákladů na vnějším závěsu a provádění vzdušných výsadků.
Základní takticko-technická data:
- Dolet / Počet cestujících: 550 km / 11
- Délka s rotorem: 18,79 m
- Výška: 4,2 m
- Maximální vzletová hmotnost: 6,4 t
- Cestovní rychlost: 200 km/h
Podpis smlouvy na střední opravu letounů L-159
Ve stejný den podepsali zástupci Ministerstva obrany a společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s., smlouvu na provedení střední opravy 16 kusů letounů L-159 v letech 2019 až 2022.
Společnost AERO Vodochody reprezentoval prezident společnosti Dieter John, Jan Štechr a Pavel Sedláček. Za ministerstvo obrany byli přítomni náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic MO Filip Říha, ředitelka odboru vyzbrojování vzdušných sil Zora Skurčáková, ředitel odporu právní a obchodní podpory Jan Kolafa, kontraktační manažer Jaroslav Hošek a projektový manažer podplukovník Marek Schönbek. Smlouva zahrnuje provedení předepsaných prací PP-4000 (střední oprava letounu), všech bulletinů a nápravných opatření na 16 kusech letounů typu L-159.
Dále je jejím předmětem pořízení odpovídajícího množství prvků vnitřního a vnějšího osvětlení letounu vzhledem k použití speciálních brýlí pro létání za tmy (NVG) a pořízení odpovídajícího množství elektronických umělých horizontů. Osvětlení a umělé horizonty budou vmontovány do letounů během předepsaných prací. Důvodem uzavření smlouvy je udržení technického stavu uvedených letounů pro zajištění nepřetržitého výcviku pilotů, jejich bezpečnosti a s tím související zajištění zájmového vzdušného prostoru (Česká republika a mezinárodní závazky).
Autor: Vladimír Marek
převzato z army.cz